Vi bliver nødt til at begynde at tænke på innovation som en faglighed og et håndværk.

Udviklings- og innovationsaktiviteter nedprioriteres ofte. Måske er det for utydeligt hvad der kommer ud af dem. Måske er valg af metoder og værktøj ikke skarpt nok. Vi forstår nogenlunde hvad økonomi, marketing, salg og HR laver. Men når det kommer til innovationsaktiviteterne er det ofte mere vanskeligt at forklare. Vi har brug for at blive mere tydelige omkring hvad vi gør og hvorfor vi gør det.
Det er både et håndværk og en faglighed.
I Loop Company arbejder vi med udgangspunkt i designtænkningen. Metoder og værktøjer vælges og tilpasses den enkelte opgave.

Designtænkning
Jeg har mere end 15 års erfaring med at facilitere designtænkning. Den undersøgende, aktive nysgerrighed og viljen til at reflektere og udfordre eget perspektiv og forståelse, er en forudsætning for at lykkes med udvikling og innovation. Værktøjerne er et udgangspunkt, der hele tiden videreudvikles på og som skal tilpasses den enkelte opgave og sammenhæng.

SPRINT
Et sprint er, i innovationssammenhænge, ofte noget der tager 5 dage. Jeg har erfaring med facilitering af sprint i ind og udland i mange forskellige brancher og sammenhænge; konceptudviklings-sprint, digitaliserings-sprint, proof-of-concept-sprint m.fl. Metoden handler om at koncentrere indsatsen, samle de rigtige kompetencer og ressourcer og sikre en dynamisk arbejdsproces.
Hvert sprint skal planlægges med udgangspunkt i opgaven og konteksten og gennemføres i en kombination af stram dynamisk tidsstyring og fleksibel lydhørhed.
Sprintet resulterer i et kvalificeret udgangspunkt for den videre udvikling.

Værktøjer til aktiv nysgerrighed:
Her er et par af de værktøjer jeg ofte bruger til at nære nysgerrigheden
